Przewaga ABT? Ekscytująca walka o tytuł DTM na Norisring
Przewaga ABT? Ekscytująca walka o tytuł DTM na Norisring
Z 14-punktową stratą Kelvin van der Linde zajmuje drugie miejsce w tabeli przed niecierpliwie oczekiwanym finałem DTM na Norisring (oba wyścigi od godziny 13:00 CEST w sobotę i niedzielę, na żywo w SAT.1 i na ran.de). Niemniej jednak mieszkający niedaleko Kempten mieszkaniec RPA może mieć decydującą przewagę w walce o tytuł: z czterech zespołów walczących o tytuł prestiżowego kierowcy, ABT Sportsline ma największe doświadczenie na Norisring.
Krótki tor miejski o długości 2,3 km między Dutzendteich a stadionem Max Morlock ma tylko cztery zakręty. Mimo to tor uznawany jest za jeden z najtrudniejszych w kalendarzu DTM. Trakcja jest tak samo ważna, jak maksymalna skuteczność hamowania, dobra prędkość maksymalna oraz optymalne prowadzenie w szykanie. Decydującą rolę odgrywają również zmieniające się co roku nierówności. Żaden inny tor wyścigowy DTM nie obciąża komponentów tak bardzo na dystansie wyścigu.
Dyrektor techniczny Florian Modlinger i jego załoga doskonale wiedzą, co jest ważne na Norisring i jakie poprawki muszą wprowadzić, mimo że Audi R8 LMS po raz pierwszy rywalizuje na torze ulicznym i ma zupełnie inne wymagania niż samochody wyścigowe niż ABT Sportsline używał wcześniej w DTM na Norisring.
Zespół wziął udział w 25 wyścigach DTM na Norisring od 2000 roku, zdobywając dwanaście miejsc na podium i trzykrotnie wygrywając najbardziej prestiżowy wyścig DTM – na torze nawet czterokrotnie.
Pierwsze zwycięstwo na Norisring w 2002 roku jest szczególnie niezapomniane: przez cały wyścig Laurent Aiello w Abt-Audi TT-R opracowanym przez ABT Sportsline stoczył porywający pojedynek z „Misterem DTM” Berndem Schneiderem w fabrycznym Mercedesie. W ostatnim zakręcie Aiello wykonał decydujący manewr wyprzedzania przy aplauzie kibiców.
Minęło 14 długich lat, zanim Audi wygrało kolejny domowy wyścig na Norisring. Po raz kolejny zwyciężyła drużyna ABT Sportsline, a dwukrotnie: Edoardo Mortara zwyciężył w sobotę w 2016 roku, Nico Müller w niedzielę.
W 2013 roku Mattias Ekström przekroczył linię mety jako zwycięzca, a wielu fanów Audi na trybunach wiwatowało. Szwed został jednak retrospektywnie usunięty z klasyfikacji ze względu na słynną „bramkę na bidon” i odbył się – dopiero drugi raz w historii DTM – wyścig bez zwycięzcy.
Ekström zawsze był niezwykle silny na Norisring, osiem razy stawał na podium dla ABT Sportsline, ale nigdy nie był w stanie spełnić swojego wielkiego marzenia o wygranej na Norisring.
Dla Kelvina van der Linde ten weekend to inne marzenie: chce zdobyć tytuł kierowcy w pierwszej próbie w swoim pierwszym sezonie DTM.
Cytaty przed finałem DTM na Norisring
Thomas Biermaier (Team Principal Team ABT Sportsline): „Norisring to nasz domowy wyścig. Uwielbiamy przyjeżdżać do Norymbergi co roku i byliśmy bardzo rozczarowani, gdy wyścig musiał zostać odwołany w zeszłym roku z powodu Corony. Wspaniale, że Norisring wraca do kalendarza – i to nawet jako finał i z widzami. Atmosfera w Norymberdze jest zawsze wyjątkowa. Wielu fanów, przyjaciół i partnerów ABT Sportsline będzie tam w ten weekend, aby trzymać za nas kciuki. Jako prywatny zespół startujemy w DTM po raz pierwszy od 2003 roku i bilans sezonu jest już dodatni. Ale wciąż mamy oczy na naprawdę wielki cel, nasz pierwszy tytuł kierowcy DTM od 2009 roku. Wszyscy w zespole są bardzo zmotywowani, aby go osiągnąć – tym bardziej po ostatniej niedzieli na Hockenheim.
Kelvin van der Linde (ABT Audi R8 LMS #3): „To będzie wspaniały finał, dokładnie taki, jakiego pragnęli wszyscy fani i kierowcy. Oczekuję fajnej walki z Liamem Lawsonem, którego postrzegam jako naszego głównego rywala na Norisring. Musimy postarać się zdobyć dobre punkty w obu wyścigach, wtedy wszystko jest jeszcze możliwe. Widziałeś na Hockenheim, jak szybko sytuacja punktowa może się zmienić i spodziewam się, że wiele się wydarzy. Znam Norisring z Pucharu Scirocco 2013, który był jakiś czas temu i wciąż muszę przyzwyczaić się do bolidu GT3 w wolnych treningach, ale to nie powinno być problemem. Jestem pewny finału.”
Mike Rockenfeller (ABT Audi R8 LMS #9): „Dla nas jako zespołu i Kelvina jest to oczywiście bardzo ważny wyścig. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby odnieść sukces – także dla Manuela, który miejmy nadzieję, że do tego czasu będzie o krok dalej w powrocie do zdrowia, nawet jeśli nie może go tam być. Tor jest wyjątkowy i krytyczny, zwłaszcza jeśli pada deszcz ze wszystkimi oznaczeniami i liniami. Musisz poczekać i zobaczyć, jakie są warunki. Na Norisring ścigaliśmy się latem, teraz pod koniec roku. Jestem bardzo ciekaw, jak to będzie z autem GT3. Spodziewam się, że będzie tam bardzo ciasno, jak zawsze. Osobiście chcę zrobić wszystko, co w mojej mocy, aby pomóc zespołowi.”
Lucas di Grassi (ABT Audi R8 LMS #37): „Po moim pierwszym weekendzie DTM, gdzie wiele się nauczyłem, nie mogę się doczekać Norisring